ADHD gaat vaak samen met andere stoornissen of problemen. Het is voorstelbaar dat concentratieproblemen op jonge leeftijd op latere leeftijd kunnen leiden tot moeite met studeren, met vasthouden van werk en/of relaties. ADHD gaat aan de andere kant ook samen met 'positieve' eigenschappen als energiek, creativiteit, ondernemingszin. De uitdaging is er altijd in gelegen om het dynamische krachtveld zo goed mogelijk te leren beheersen.
AD(H)D volwassenen
Van ADHD/ADD spreken we als er sprake is van dermate ernstige problemen met concentratie, planning en/of impulscontrole dat je ernstig gehinderd wordt in je sociale, schoolse of beroepsmatige functioneren. De hinder kan bijvoorbeeld bestaan uit vastlopen in opleiding, relaties of werk, maar kan ook bestaan uit de forse (en vermoeiende) inspanning die voortdurend verricht moet worden om als het ware op de been te blijven. En dat vaak al vanaf (basis)schoolleeftijd.
Onderzoek is gericht op het in beeld brengen van vaardigheden in relatie tot dat wat niet lukt of moeizamer verloopt. Vaak is door dit laatste het zicht op potentieel en sterke kanten vertroebeld geraakt.
Er bestaat geen ADHD-test, een test die ADHD aantoont. De diagnose is een beschrijving van de hoeveelheid en intensiteit van symptomen, de duidelijk negatieve last die dit geeft en de noodzaak om hier wat mee te doen of rekening mee te houden.Opzet
Onderzoek omvat 1 of 2 dagdeel en bestaat onder meer uit nader neuro-cognitief onderzoek voor een indruk van sterke/zwakke kanten als het gaat om inzicht, geheugen, aandacht en concentratie. Hiervoor wordt mede gebruik gemaakt van de QB-test.
Vervolg
De effecten van ADHD hebben vaak betrekking op studie (vastlopen), werk (burn-out), administratie (geen overzicht) of zelfbeeld (onzekerheid, overspannenheid). De aanpak kan gericht zijn op het verbeteren van de concentratie en focus middels medicatie en training. Coaching kan zinvol zijn om routines te onderzoeken, effectiever te gaan plannen en keuzes te overwegen. Op verschillende manieren kunnen we hier richting aan geven.
Behandeling
Behandeling van ADHD kan bestaan uit bewustwording (weten wat de ad(h)d betekent), coaching (hoe ga je om met je klachten en met je krachten), eventueel medicatie, aanpassen van levensstijl (voeding, rust, beweging).
Vaak vormt de grootste uitdaging: overzicht krijgen en behouden. Het missen van overzicht is vermoedelijk het meest impactvolle kenmerk van ADHD. Door het voortdurend afgeleid zijn, door teveel in het hoofd te zitten en teweinig nauwkeurige aandacht op te kunnen brengen voor wat je precies hoort of ziet. Door een zwak onderliggend visueel-perceptueel inzicht of door een zwak belastbaar werkgeheugen. Zolang je je daar onvoldoende van bewust bent, is de negatieve impact waarschijnlijk ook sterker.